7 domenii cheie pentru credibilitate in leadership

Cheia pentru a fi un lider bun pentru tine insuti, in primul rand, este sa inveti sa fii propriul tau manager.

Am observat ca foarte multi oameni pun prea mult accent pe procesul de luare a deciziilor si prea putin pe managementul deciziilor. Drept urmare, le lipsesc orientarea, disciplina, intentia si scopul.

 ….

Asadar, daca doresti sa obtii credibilitate in fata celorlalti, axeaza-ti actiunile pe urmatoarele sapte domenii:

  1. Gestioneaza-ti emotiile

Este important ca toata lumea sa-si gestioneze emotiile. Nimanui nu-i face placere sa stea langa o bomba emotionala care ar putea “exploda” in orice moment. Dar este cu atat mai important pentru lideri sa-si controleze emotiile, pentru ca tot ceea ce fac afecteaza multi alti oameni. Ca lider, fie ca iti amani emotiile, fie ca le afisezi, acest lucru nu trebuie facut pentru propria multumire. Trebuie sa iti pui urmatoarele intrebari: “De ce anume are nevoie echipa?” si nu “Ce ma va face sa ma simt mai bine?”

  1. Gestioneaza-ti timpul

Timpul este valoros. Psihiatrul si scriitorul M. Scott Peck spune: “Pana nu te vei aprecia pe tine insuti, nu vei aprecia nici timpul. Pana nu acorzi importanta timpului tau. Nu vei face nimic cu el”. Daca iti spui tie insuti: “In cinci ani voi strange destui bani ca sa imi cumpar acea casa de vacanta”, de fapt ceea ce spui este ca acea casa te va costa cinci ani – o buna parte din viata ta de adult. In loc sa te gandesti la ce vei face si ce vei cumpara in termeni de bani, gandeste-te, in schimb, in termeni de timp. Doar gandeste-te. Cu ce merita sa iti cheltuiesti timpul? Privindu-ti munca in aceasta lumina, s-ar putea sa iti schimbi modul in care iti gestionezi timpul.

  1. Gestioneaza-ti prioritatile

Cei mai buni lideri la 360 de grade sunt generalisti. Stiu multe despre multe lucruri. Deseori nu au de ales din cauza rolurilor multiple pe care sunt nevoiti sa le joace. Dar, in acelasi timp, se aplica proverbul : « Cine alearga dupa 2 iepuri, nu prinde niciunul ».
Trebuie sa fii foarte strict in rationamentul tau legat de ce anume sa faci, si ce nu. Daca este un punct forte, atunci actioneaza. Daca te ajuta sa te dezvolti, actioneaza. Daca liderul tau spune ca trebuie sa te ocupi personal de acest lucru, actioneaza. Orice altceva, in afara de acestea, candideaza pe lista ta de “ lucruri pe care voi inceta sa le mai fac”.

  1. Gestioneaza-ti energia

Chiar si oamenii cu un nivel ridicat de energie se pot simti epuizati in anumite circumstante dificile. Am observat ca liderii din zona de mijloc a organizatiei sunt nevoiti deseori sa faca fata la ceea ce eu numesc “ABC-ul epuizarii” :

  • Activitate fara directie – a face lucruri lipsite de importanta
  • Bagaj mult fara planificare – a nu reusi sa faci lucruri cu adevarat importante
  • Conflict fara rezolvare – a nu fi capabil sa faci fata problemelor curente.

Daca esti intr-o organizatie si realizezi ca ai de-a face cu acest ABC, atunci va trebui sa muncesti si mai mult pentru a-ti gestiona bine energia.

  1. Gestioneaza-ti modul de a gandi

Daca iti dai seama ca ritmul vietii este atat de solicitant incat nu mai ai timp sa te opresti si sa gandesti in timpul orelor de lucru, atunci obisnuieste-te sa notezi cele trei sau patru lucruri care necesita o buna procesare mentala sau planificare, la care te gandesti tot timpul. Apoi gaseste putin timp pentru a gandi cum trebuie acele lucruri. Uneori, un minut de gandire este mai valoros decat o ora de discutii sau munca neplanificata.

  1. Gestioneaza-ti cuvintele

“Nu imi spune ce poti face! Arata-mi-o!” Cam toti liderii cred ca au spus la un moment dat aceste cuvinte angjatilor. Liderii apreciaza actiunea. Si daca s-ar opri din ceea ce fac indeajuns pentru a asculta, cuvintele pe care le aud trebuie sa aiba valoare. Fa astfel incat aceste cuvinte sa conteze! Daca ai de zis ceva care merita, spune-o succint si bine. Daca nu, uneori cel mai bun lucru este sa ramai tacut.”

  1. Gestioneaza-ti viata personala

Poti face totul perfect la munca, dar daca viata personala e un dezastru, intr-un final totul se va transforma in ceva de nesuportat. Fiind un om care a petrecut multi ani de zile consiliind alti oameni, iti pot spune ca niciun succes in cariera nu merita un asemenea sacrificiu.

Daca doresti sa conduci oameni, intai trebuie sa fii capabil sa te conduci pe tine insuti. Daca nu poti sa faci asta, nu vei avea credibilitate.

Fragmentul face parte din volumul “Lider la 360 grade” scris de John C. Maxwell, aparut la Editura Amaltea.