Cum gandesc femeile in business si in viata

De ce femeile sunt mai empatice decat barbatii? 

Deoarece barbatii practica etica dreptului (ethics of right), iar femeile practica etica grijii (ethics of care).

Inainte de a clarifica aceste doua principii de etica, sa facem o incursiune in trecut, sa aducem in atentie de la Aristotel, elementele structurii unei prezentari. Nu de alta, dar intrebarea a aparut urmarind prezentari, workshop-uri moderate de barbati si femei, iar ceea ce spune Aristotel are legatura cu subiectul in discutie. Asadar, spune filosoful antic,  orice prezentare bine conceputa intruneste urmatoarele aspecte:  Pathos, Ethos, Logos, Mythos.

Excluzand Ethos-ul (credibilitatea vorbitorului data de stapanirea subiectului) si Mythos-ul (ilustrare prin exemple, povesti, povestiri), raman Pathos-ul (convingerea audientei prin apel la emotii si sentimente) si Logos-ul (convingerea audientei prin apel la logica si argumentare).  Referindu-ne la acestea doua din urma, adesea femeile folosesc mai mult Pathos, iar barbatii mai mult Logos. De ce?

 

Sa revenim la etica grijii si etica dreptului. Este interesant a urmari succint distinctia dintre cele doua,  mergand pe  rationamentul lui Carol Gilligan*, cea care a creat acest concept (ethics of care) in gandirea moderna.

Masculin si feminin inseamna doua viziuni distincte, doua principii etice care se caracterizeaza astfel:

 

      Masculin – etica dreptului

       Feminin – etica grijii

  • Barbatii sunt mult mai orientati spre dreptate, corectitudine, legi si drepturi, fiind mai sensibili la norme si reguli decat la persoane si nevoile acestora.
  • In cazul unor judecati de valoare barbatii inclina spre raportare la reguli abstracte.
  • Aplica o logica a corectitudinii.
  • Idee centrala : oamenii sunt autonomi
  • Femeile sunt mult mai receptive la ce vor oamenii, sensibile la nevoile acestora – orientate spre cooperare si grija/responsabilitate.
  • In cazul unor judecati de valoare femeile inclina spre raportare la context.
  • Aplica o logica a relatiilor.
  • Idee centrala: oamenii sunt interdependenti

Prin diferentierea celor doua viziuni nu se propune, si cu atat mai putin a se impune, superioritatea unei abordari sau a alteia. Acestea coexista si se completeaza; interesanta este insa deosebirea dintre ele si modul in care le regasim in practica.

Intorcandu-ne acum la intrebarea initiala si la legatura femei – Pathos, barbati – Logos, cel putin prin raportare la distinctiile de mai sus, putem sustine:

      Raportarea barbatilor la ceilalti

       Raportarea femeilor la ceilalti

  • Sunt atenti la ce spun si sunt interesati de ceea ce au inteles ceilalti.
  •  Practica medierea cu detasare, prin rationament logic.
  • Sunt mai putin flexibili, gandesc situatiile transant, in termenii: corect-incorect, bine-rau.
  • Le pasa ce simt ceilalti (centrarea pe altii) si cum sunt percepute de catre ceilalti (centrarea pe sine in relatia cu ceilalti). De aici dorinta de de „a da bine” si presiunea generata de aceasta.
  • Practica medierea prin relationare si empatie, fapt care duce pe de o parte la o mai buna intelegere dar si la incarcarea cu situatia celuilalt.
  • Prezinta mai multa disponibilitate in a-l intelege pe celalalt, situatia acestuia privind-o contextual, nuantat.

Astfel ca, dincolo de diferentierea gradului de incarcare emotionala, este posibil chiar ca, folosind aceleasi cuvinte, noi, femeile, si voi, barbatii, sa exprimam idei/sensuri diferite ori sa intelegem diferit aceeazi fraza, intrucat avem criterii diferite de raportare a continutului la principii. Si asta ni se poate intampla indiferent daca suntem intr-o discutie de afaceri, sustinem sau audiem o prezentare, primim sau facem o declaratie de dragoste.

 

Aceasta este o perspectiva si nu le exclude pe altele; depinde doar din ce punct de vedere privim lucrurile.

 *In a Different Voice. Psihological Theory and Woman’s Development – Carol Gilligan

 



Autor: Daniela Penescu

Sales HQ Manager