Cum sa ne comportam cu managerii care isi tiranizeaza subalternii

Sunt angajat din 1991 si am avut norocul sa lucrez in companii in care activau o multime de manageri aflati pe diverse trepte ierarhice.

Am fost manager si m-am confruntat cu tot felul de tipologii de manageri. Pe unii i-am admirat, altii mi-au facut zile grele, altora le-am creat eu stari de disconfort. De la ei am invatat cum sa conduc dar si cum sa nu conduc. Ii intalnesc in cursuri sau le intalnesc subalternii si ma bucur sau ma minunez.

Comportamentul managerilor fata de angajatii din subordine depinde de o multitudine de factori pe care psihologii i-au studiat aprofundat si inca ii mai studiaza.

Stii cum sa faci fata in situatia in care ai un sef cu un comportament anormal?
Anormal = manager agresiv care isi tiranizeaza subalternii.

Unii angajati au impresia ca sefii tirani sunt astfel ca urmare a presiunilor zilnice si a rigorilor pe care le suporta. Sefii sustin ca nu au timp de ‘fineturi’, ci trebuie sa tipe si sa puna presiune pentru ca lucrurile sa mearga. Cu certitudine exista o diferenta clara intre un sef nerabdator si stresat si unul tiranic.

Cum ii recunoastem?

– Totul incepe si se sfarseste cu ei, au o nevoie avida de control.
– Sunt inconjurati de oportunisti care se transforma la randul lor in agresori pe linie ierarhica descendenta.
– Folosesc un ton autoritar si grav, un ritm verbal alert iar volumul vocii este ridicat pentru a impresiona.
– Afiseaza o mimica severa, privirea lor intimideaza iar gestica este in general una acuzatoare.
– Sunt inconjurati de barfe si intrigi pe care le incurajeaza.
– Sunt in centrul atentiei, isi asuma meritele celorlalti si creeaza artificial conflicte.
– Nu isi asuma responsabilitati, sunt inflexibili la sugestii si opinii, iar sfaturile ii irita la maxim.
– Daca revendici drepturi, iti spun ca ‘la poarta asteapta altii o suta care te pot inlocui’

Cum actioneaza?

– Dezbina si se transforma in vanatori de greseli cu scopul de a detine controlul.
– Isi lingusesc superiorii si sunt lipsiti de respect si fara bun simt fata de subordonati.
– Pun accent maxim pe sarcini si fixeaza termene nerealiste.
– Monopolizeaza informatia din dorinta de a detine controlul.
– Tintesc functii inalte.
– Nu-si consulta si nici nu isi informeaza echipele atunci cand iau decizii.
– Deleaga doar acele sarcini care sunt de rutina si nu le ofera angajatilor oportunitatea sa isi imbunatateasca abiltatile si sa se dezvolte.
– Sunt ranchiunosi, au rabdare, iarta greu si nu uita.

Care sunt consecintele mentinerii acestor manageri in functie?

– Rezultate slabe si performante scazute ale angajatilor deoarece isi irosesc energiile in conflicte si intrigi. Stilul de munca este pompieristic, dezorganizat, lipsit de planificarea si prioritizarea sarcinilor.
– Atmosfera in companie este una improprie, predominata de ostilitati si nedreptati.
– Promovarile se fac pe baza de favoritisme. Subordonatii competenti pot avansa doar in afara companiei.
– Creste gradul de demotivare si scade moralul angajatilor.
– Angajatii nemultumiti pleaca la companiile concurente, impreuna cu portofoliul de clienti si colegii dezamagiti. Functioneaza cu succes principiul ‘usilor rotative’. (angajatii vin greu si pleaca repede)
– Tinerii care isi incep cariera sub conducerea unui astfel de manager si rezista o perioada mai indelungata, odata avansati vor fi tentati sa copieze stilul agresiv cu care au fost obisnuiti.

Cum sa ne protejam?

– In primul rand cunoasteti-va drepturile legale ca si salariat ca sa le puteti sustine.
– Ganditi pozitiv, nimeni nu ne poate leza fara consimtamantul nostru.
– Chiar daca sunteti frustrati, nu afisati sentimente de autocompatimire. Evitati sa va aratati teama in fata lor, dorinta de dominare ii va incuraja sa va asupreasca mai tare.
– Nu ii acuzati in mod deschis, nu ii sabotati sau barfiti. Vor afla si ii veti starni si mai rau.
– Respectati programul de lucru si nu ii obisnuiti cu ore suplimentare.
– Pastrati-va demnitatea si integritatea.
– Tineti-i la curent cu proiectele pe care le desfasurati si furnizati-le rapoarte privind progresul activitatilor. Straduiti-va sa va indepliniti la timp sarcinile.
– Pastrati o evidenta a incidentelor care va afecteaza.

Avem solutii?

– Daca sunteti victima unui comportament managerial agresiv, abtineti-va sa reactionati prompt. Asteptati o discutie in particular. Fiti politicos si calm, dar nu defensiv .
– Daca nu obtineti rezultate si va place jobul, va simtiti bine in prezenta colegilor iar munca pe care o desfasurati va ajuta sa va dezvoltati… asteptati. O vorba spune: ‘Daca nu poti sa actionezi, pluteste o vreme’. Mai devreme sau mai tarziu cineva cu putere de decizie o sa observe si managerul respectiv va pleca sau va fi convins sa plece. S-a constatat ca, uneori, in perioadele de ‘formare’ ale unei companii, actionarii folosesc manageri cu un stil de conducere autoritar, dupa care sunt schimbati.
– Daca nu aveti rabdare, o strategie buna este aceea folosita in armata. Plangerea nerezolvata la un nivel ierarhic avanseaza la urmatorul. Adunati dovezi ale comportamentului agresiv al managerului, fixati o intalnire cu superiorul managerului vostru si daca este posibil solicitati si prezenta celui incriminat.
– Este recomandabil sa fiti discreti pana in momentul in care fixati intalnirea. Odata obtinuta intalnirea, etic ar fi sa il informati si pe cel reclamat.
– La intalnire relatati fapte concrete si nu presupozitii, fiti obiectivi si calmi. Veti creea impact daca ii cereti superiorului sa fie arbitru si nu judecator.
– Relatati comportamentele sefului vostru, consecintele acelor comportamente asupra voastra si sentimentele neplacute pe care vi le creeaza.
– Daca ati constientizat ca nu mai exista cai de convietuire apelati si la solutia extrema.
– Un angajat competent trebuie sa poata sa spuna oricand: pot sa lucrez la firma aceasta sau la oricare alta.

Studiile arata ca a te confrunta cu un astfel de manager o perioada indelungata este frustrant si istovitor . Va puteti imbolnavi, fizic sau psihic.
Alegerea este a noastra: ramanem intr-un mediu neprielnic, asteptam in speranta unei schimbari sau … cautam ?



Autor: Iulian Penescu

Trainer si Managing Partner Dynamic Learning