Cum sa ne comportam cu managerii control freak

Unii angajați au impresia că managerii control freak sunt astfel ca urmare a presiunilor zilnice și a rigorilor pe care le suportă. Managerii susțin că și ei sunt sub presiune, nu au timp de finețuri, ci trebuie să controleze și să pună presiune pentru ca lucrurile să meargă.

Cu certitudine există o diferență clară între un șef nerăbdător și stresat și unul control freak.

Controlul, în sensul general, se află printre comportamentele manageriale de dorit în organizații, oferind suport în evaluarea activităților, a acțiunilor și a performanței.

Controlul este o funcție a managementului care conferă siguranță, care nu se deleagă și de care nu trebuie să abuzăm.

Un manager de tipul control freak tocmai asta face, duce la extrem implicarea în controlul activității angajaților. (În cursul Leadership – motivarea echipei discutăm despre mai multe modele disfuncționale în management/leadership)

CUM ÎI RECUNOAȘTEM?

  • Sunt în majoritatea timpului sub tensiune pentru că se tem că vor pierde controlul.
  • Zâmbesc rar, afișează o mimică severă și când sunt supărați zici că au miros de praf de pușcă în nas.
  • Mulți dintre ei au o inteligență cognitivă ridicată (un IQ peste medie), dar prin contrast stau slab cu inteligența emoțională.
  • Sunt dominatori, duri și pun presiune pe subordonați.
  • Sunt susceptibili la critici și la feedback negativ.
  • Sunt atenți la detalii, au gândire analitică, sunt meticuloși și riguroși.
  • Sunt mai degrabă rezervați și precauți în relația cu ceilalți și ezitanți în luarea deciziilor
  • Sunt vânători de greșeli și critici la adresa celor care le ies din cuvant.
  • Îndeplinesc multe sarcini personal (în loc să delege), ca să-ți demonstreze că nu te ridici la nivelul lor.

CUM ACȚIONEAZĂ?

  • Cu inflexibilitate la sugestii și opinii, iar sfaturile și ideile noi îi irită la maxim.
  • Trasează sarcini importante angajaților, le fixează un dead-line, după care îi agasează cu întrebări și e-mailuri ca să verifice în ce stadiu au ajuns.
  • Sunt ranchiunoși, iartă greu și sunt specialiști în a le face viața grea celor indezirabili.
  • Nu le permit subordonaților să ia decizii fără să-i consulte
  • Monopolizează informația din dorința de a deține controlul.
  • Instituie reguli prin care majoritatea documentelor și a e-mailurilor trebuie să treacă pe la ei chiar daca nu sunt importante.
  • Urăsc cooperarea în echipele pe care le conduc și preferă să dezbine ca să-și păstreze controlul
  • Încurajează bârfa și se folosesc de bârfitori pentru a afla detalii despre angajați.
  • Mai nou, în conlucrare cu depatamentele specializate, interzic subordonaților ieșirile pe rețele sociale, instalează camere de supraveghere și microfoane în birourile acestora sau GPS-uri pe mașinile de serviciu.

CE-I FACE SĂ FIE OBSEDAȚI DE CONTROL?

  • Lipsa de abilități în lucrul cu oamenii.
  • Nesiguranța (o maschează printr-un control sever și o atitudine autoritară).
  • Obsesia că vor fi bârfiți, furați sau inșelați de subordonați.
  • Teama că-și pierd jobul sau ca-si vor dezamagi managerii superiori.
  • Tipul de personalitate care are la bază o motivație intrinsecă dusă la extrem. Este vorba de nevoia de control și de siguranță.
  • Lipsa viziunii și a competențelor de gândire strategică.
  • Frica de a nu greși. Fiind niște perfecționiști se tem de insucces.

CARE SUNT CONSECINȚELE MENȚINERII ACESTOR MANAGERI ÎN FUNCȚIE?

  • Intervențiile repetate și nejustificate ale acestor manageri în munca subordonaților înăbușe creativitatea, inițiativa și ideile noi.
  • Angajații le cer permisiunea sau îndrumarea de fiecare dată când doresc să facă ceva care este în afara setului lor obișnuit de sarcini.
  • Crește timpul de îndeplinire a sarcinilor și scade eficiența datorită fricii de a nu da greș și a așteptării confirmărilor de la acești manageri.
  • Stilul de muncă cu un asemenea manager devine pompieristic, dezorganizat, lipsit de planificarea și prioritizarea sarcinilor.
  • Angajaților le scade stima de sine și în consecință le va fi afectată și activitatea.
  • Atmosfera în departament sau în companie devine una improprie, predominată de ostilități și nervozitate.
  • Angajații nemulțumiți pleacă la companiile concurente, împreună cu portofoliul de clienți și colegii dezamăgiți.
  • Tinerii care își încep cariera sub conducerea unui astfel de manager și care rezistă o perioadă mai îndelungată, odată avansați vor fi tentați să copieze stilul agresiv cu care au fost obișnuiți.

CUM SĂ NE PROTEJĂM?

  • Pastrați-vă demnitatea și integritatea.
  • Chiar daca sunteți nemultumiți, nu afișați sentimente de autocompătimire. Evitați să vă arătați teama în fața lor, dorința de control îi va încuraja să vă asuprească mai tare.
  • Nu îi acuzați în mod deschis, nu îi sabotați sau bârfiți. Vor afla și îi veți stărni și mai mult.
  • Este important să le urmăriți comportamentele specifice. Oricât de enervanți ar fi acești manageri, ei sunt predictibili. Comportamentul lor poate fi ghicit. În momentele în care devin agitați, pastrați-vă calmul și este de preferat să-i evitați. Respectați programul de lucru și nu îi obișnuiți cu ore suplimentare.
  • În discuțiile cu ei, fiți concreți, folosiți logica, fapte și date detaliate ca argument. Identificați problemele-cheie și oferiți-le soluții.
  • Tineți-i la curent cu proiectele pe care le desfășurați și furnizați-le rapoarte privind progresul activităților. Străduiți-vă să vă îndepliniți la timp sarcinile în felul acesta veți evita intervențiile lor repetate și agasante.
  • Demonstrați că sunteți proactivi ajutându-I să fixeze termene și priorități.

AVEM SOLUȚII?

  • Dacă sunteți victima unui comportament managerial de tipul control freak, abțineți-vă să reactionați prompt. Nu vă enervați. Solicitați o discuție în particular. Fiți politicos și calm, dar nu defensiv. Furnizați-i feedback constructiv, spunându-i într-un mod diplomat care sunt consecințele și în ce fel vă afectează stilul lui managerial. Comunicarea și diplomația au șanse mari să combată tensiunea. Dacă nu obțineți rezultate și vă place jobul, vă simțiți bine în prezența colegilor, iar munca pe care o desfășurați vă ajută să vă dezvoltați, aveți răbdare o vreme. Poate cineva din conducere observă și găsește soluții.
  • Dacă nu, alegerea este a noastra: rămanem într-un mediu neprielnic, așteptăm în speranța unei schimbări sau căutăm?
  • Studiile arată că a te confrunta cu un comportament managerial de tipul control freak o perioadă mai mare este frustrant și istovitor. Stresul afectează fizic și psihic.

 

Fie că e vorba de îmbunătătirea comunicării, de rezolvarea conflictelor, de luarea deciziilor, lucrurile se pot rezolva din ambele sensuri, și dinspre manager, și dinspre angajat. Important este să conștientizăm ca ele se întamplă și să ne dorim remedierea acestora. Iar pentru că astfel de situatii nu sunt rare în companii, la cerinta clientilor noștri și după o analiza atentă, am structurat un program care să răspundă acestor nevoi.



Autor: Iulian Penescu

Senior trainer & Managing Partner Dynamic Learning