Cum sa-ti construiesti un brand personal puternic

De ce este necesar sa iti construiesti un brand personal?

Un brand personal solid este mai mult decat necesar pentru o evolutie rapida si sigura pe plan profesional.

Multe persoane considera ca dezvoltarea carierei lor este o consecinta fireasca a efortului constant depus la locul de munca. Insa, oricat de sigur ar parea jobul pe care il ai in prezent, trebuie sa constientizezi ca te afli intr-o permanenta competitie cu specialistii sau viitorii specialisti din domeniul tau de activitate.
Brandul personal iti confera o identitate puternica, bazata pe o perceptie clara a lumii exterioare cu privire la principiile, valorile, calitatile care te diferentiaza fata de alte persoane, la job sau in diverse alte situatii.
Iata de ce a stapani cateva tehnici simple de branding personal poate fi mai mult decat necesar pentru a-ti asigura o evolutie profesionala cat mai frumoasa.

Ce ai de castigat?

Diferentierea. Intr-o lume in care exigentele profesionale sunt tot mai ridicate si concurenta tot mai pronuntata, diferentierea nu mai tine strict de valoarea ta ca profesionist, ci este adusa de propriul tau set de calitati personale, inimitabile. La fel cum si noi cautam produse si servicii premium (sau, cel putin, cele mai calitative produse pe segmentul de pret pe care vrem sa il platim), in mod similar, un angajator, superiorul direct sau un client te va remarca, fara doar si poate, daca esti o persoana premium.

Brandingul, deci, nu se mai limiteaza, astazi, doar la produse, companii sau celebritati, care investesc pe termen lung pentru o identitate rezistenta si recognoscibil. Este o abilitate esentiala pentru succes, indiferent de domeniul in care profesezi.

Iata principalele beneficii care reies din constructia unui brand personal:

  • Cresterea valorii personale. Intotdeauna un brand puternic va fi asociat cu o valoare mai mare. Cu totii avem ceva de vandut. Iar daca vei reusi sa-ti conturezi un brand personal iti va fi mult mai usor sa ii convingi pe ceilalti “sa te cumpere” – sa iti asculte cu mai multa atentie ideile, sa adere la propunerile tale si sa te urmeze, sa te admire si sa te sprijine in evolutia profesionala.
  • Garanteaza satisfactia. Brandurile cunoscute si puternice asigura satisfactia clientilor, existand un grad implicit de incredere in calitatea acestora.
  • Construirea unui brand personal inseamna sa te privesti ca pe o marca ce merita promovata pentru a avea succes. Nu te considera un angajat, chiar daca lucrezi intr-o companie si ai un superior ierarhic. Gandeste-te la tine insuti ca la propria afacere, prin care iti vinzi brandul. Incarca-te de spirit antreprenorial si invata cateva tehnici de marketing.

Cum se compara brandul tau cu al altor cunoscuti sau specialisti din domeniul tau de activitate?

Secretul este sa te concentrezi asupra atributelor cheie care te diferentiaza. Aptitudini, calitati, chiar si trasaturi ale propriei personalitati pot reprezenta puncte forte in conturarea identitatii pe care vrei sa o promovezi in exterior.
Trebuie sa constientizezi, insa, ca brandul se construieste in timp, nu doar intr-o zi, o luna sau o jumatate de an.

Deci gandeste-te bine cum vrei “sa te vinzi” ca brand in 5 ani, 10 ani sau chiar pentru tot restul vietii tale.
Pasul 1. Stabileste-ti obiectivul.
Pasul 2. Dezvolta-ti un brand personal utilizand modelul PIE :

Fii preocupat de performanta ta! Este esential sa ai rezultate foarte bune in domeniul tau de activitate, altfel brandul tau nu are fundament.

Fii atent la imaginea ta! Gaseste-ti stilul personal, fara sa te abati de la tinuta de business. Zicala „nu conteaza cum arat, important este ceea ce spun” este cum nu se poate mai eronata. Este extrem de important cum aratam pentru ca interlocutorul nostru sa se concentreze pe ceea ce avem de comunicat si nu pe discrepantele dintre mesajele pe care ne dorim sa le proiectam în fata celorlalti si tinuta noastra. Probabil cunosti faptul ca imaginea profesionala conteaza in proportie de 70% in momentul evaluarii pe care o primesti din partea interlocutorului. In concluzie, nu iti poti permite sa te indepartezi de o imagine profesionala, ideal marcata de un stil personal, daca iti doresti un brand solid.

Utilizeaza cartea de vizita! Foloseste-te de ea la evenimente sau in intalniri personale. Daca poti, creeaza si exerseaza un elevator speech, care te va ajuta sa te remarci la un eveniment sau la o intalnire. Un elevator speech este un discurs clar si atat de concis incat sa poata fi sustinut in minutul cat dureaza sa urci cu liftul de la parterul pana la utlimul etaj al unei cladiri. Trebuie sa comunice cine esti si ce faci deosebit pentru compania in care lucrezi.

Lucreaza in mod constient la vizibilitatea ta online:
 Cauta-ti numele pe Google. Vezi ce informatii gasesti despre tine. Gandeste-te ce informatii ai vrea sa se gaseasca pe World Wide Web despre tine.
 Construieste-ti un blog. Este unul dintre instrumentele cele mai puternice si, in plus, este ieftin sau chiar gratuit. Foarte probabil, multi dintre colegii sau concurentii tai nu folosesc acest instrument. In plus, te responsabilizeaza si te disciplineaza daca ai de gand sa scrii constant.
 Fa networking. Profesional, cautand sa interactionezi pozitiv cu cat mai multi colegi de nivel similar si superior. Iti poti cauta un mentor care sa te ajute sa progresezi, inclusiv la nivel relational. Vei avea mult mai multa incredere in tine dupa cele 6 luni de mentorat. Avantajul este ca, de obicei, relatia cu mentorul tau se consolideaza intr-atat de mult incat poti avea convingerea ca ai in acesta un sustinator si un sfatuitor pe termen lung. Daca esti manager si ai deja un brand personal, inseamna ca poti fi cu usurinta mentor. Nu neglija nici networking-ul personal, alocand timp pentru a pastra relatii armonioase cu prietenii si cunostintele tale.

Informeaza-te mai bine! Vei fi mai bine pregatit la viitoare intalniri, sedinte sau cand vei lucra pe proiecte. In plus, detinand informatii mai multe si mai calitative, vei putea sa devii o “cutie neagra” a organizatiei tale sau a celor cu care colaborezi.

Ai grija de cultura ta generala! Este de dorit ca nici o conversatie si nici un interlocutor sa nu te surprinda.

Fara pretentia de a fi epuizat acest subiect si cu speranta ca ti-am trezit curiozitatea si ti-am oferit cateva motive pentru a te gandi mai serios la propriul brand personal, inchei recomandandu-ti cateva surse de inspiratie:

Iulian Comanescu: Cum sa devii un NIMENI
Tom Peters: Brand YOU 50
William Arruda: STAND OUT by building your brand
David F. D’Alessandro: Career Warefare
Peter Montoya & Tim Vandehey: The Brand Called YOU

Iti doresc mult succes!



Autor: Oana Radu

Trainer