Delegarea – o investitie profitabila

 “Nu exista esecuri, decat experiente si reactia noastra la ele.” Tom Krause

Delegarea, careia unii ii atribuie eticheta de arta, este o functie cheie a managerului, indiferent de industria in care presteaza si, culmea, este una din cele mai des neglijate activitati. De cele mai multe ori acest lucru se intampla fie din lipsa increderii in membrii echipei, fie din convingerea ca “cel mai bun lucru este cel facut de mine”.

Este esential sa intelegem ca in delegare fiecare dintre parti are ceva de castigat:

Ce castiga managerul:
1. timp ce poate fi dedicat unor provocari noi, care sa ofere auto-dezvoltare, sau dedicarea timpului unor sarcini de importanta strategica
2. increderea echipei
3. o echipa performanta si flexibila (delegarea este o metoda de dezvoltare a subordonatilor)

Ce castiga “delegatul”:
1. dezvoltare personala (daca alegem sarcini care ii ofera provocari)
2. recunoasterea unor abilitati profesionale
3. eligibil la oportunitati de promovare (stie mai multe, are initiativa)
4. creste increderea de sine – poate rezolva sarcini complexe

Experienta ne invata ca succesul delegarii este legat de cateva reguli de baza:

1. Aloca interes pentru a-ti cunoaste oamenii din echipa! Pentru a alege persoana potrivita, trebuie sa stii ce talente si abilitati are, in afara celor practicate in activitatea curenta;
2. Inspira, motiveaza si incurajeaza! Prezinta importanta sarcinii delegate – pentru tine ca manager, pentru companie, dar si pentru persoana respectiva;
3. Concentreaza-te pe rezultatele pe care le astepti! Nu oferi calea prin care se ajunge la rezultate! Lasa metoda la decizia colegului-delegat;
4. Stabileste intalniri intermediare de monitorizare;
5. Accepta ca e posibil sa apara greseli! Oamenii invata din greseli, si, cu siguranta, data viitoare vor indeplini mult mai bine sarcina;
6. Recompenseaza succesul, chiar si cel partial!

Exista o serie de activitati care NU SE DELEAGA, cum sunt: activitati legate de salarizarea personalului, recompensare/sanctionare, promovare, angajari/concedieri etc. In general nu se deleaga activitati critice pentru succesul postului nostru, sau care presupun acces restrans la informatii confidentiale.
Si cel mai important lucru: RESPONSABILITATEA NU SE DELEAGA! – doar AUTORITATEA de a indeplini o sarcina, iar acest fapt trebuie anuntat colegilor!
Asumati-va esecul, daca e cazul! Este responsabilitatea managerului pentru o sarcina care nu este finalizata in parametrii asteptati, indiferent care ar fi cauza: persoana aleasa gresit, comunicare deficitara, lipsa controlului intermediar etc.

Desi este un proces care necesita timp, energie si rabdare, va asigur ca merita efortul – pentru manager si pentru membrii echipei. Pana la urma, este o investitie profitabila pentru toti!



Autor: Adrian Ion

Trainer