Doua vorbe despre stres

Deși începe să se banalizeze, căci în fiecare săptămână apar articole despre stres, discuția este încă vie și necesită clarificări: ce este stresul, cum se previne, cum poate fi tratat.

Stresul este reacția organismului la ceea ce se întâmplă în interiorul său, în exteriorul său și în minte. Organismul are nevoie de un echilibru al funcționalității sale (se cheamă homeostazie), generând răspunsuri pentru toate modificările care apar în varii situații. Dacă nu ar apărea aceste răspunsuri, ar însemna că viața ne-a părăsit, nu mai are cine reacționa. Astfel, stresul este o reacție normală, atunci când nu depășește anumite limite și necesită să fie luat ca atare și menținut în zona sănătoasă de către noi, pentru că este reacția noastră și este în puterea noastră să-l modelăm. Stresul nu este ceea ce se întâmplă în jurul nostru ci este răspunsul nostru la aceasta.

Reprezentat grafic, stresul apare ca o curbă Gauss, partea care crește și ajunge la un platou este „stresul benefic”, de care avem nevoi, este stresul (răspunsul) performant. Partea care descrește, reprezintă scăderea puterii noastre de reacție și acțiunea crescută a adrenalinei (hormon secretat normal de către organism ca reacție de pregătire și acțiune la diverși stresori) cu efecte nocive asupra organismului pe durată medie și lungă.

Adrenalina va fi oricum secretată la apariția unui stresor. Arta tratării stresului este de fapt menținerea adrenalinei la un nivel benefic pentru organism, menținerea unei reacții generale controlate mental de către noi. Această stare este prevenție și putem să o menținem prin exercițiu și cultivarea unei stări de calm, relaxare prin diverse metode ușor de practicat.

Pentru a găsi mai ușor soluții la situațiile apărute, s-au construit modele care să arate unde și cu ce ne confruntăm. Modelul celor 7 bile sau modelul stelei cu 6 brațe ne prezintă grafic ariile vieții noastre așa cum este ea, cuprinzând legătura cu spiritualitatea, familia, cariera, finanțele, prietenii, distracția, sănătatea mintală și fizică. Toate aceste arii ne solicită și pot genera o reacție exagerată (stres) din partea noastră. De exemplu, ne vine greu să mergem la serviciu pentru că șeful este sever și dorește să respectăm întocmai programul, să nu întârziem și să stăm chiar mai târziu atunci când este necesar. Este șeful un factor de stres? Da, este un factor care generează (sau poate genera) o reacție exagerată din partea noastră. Reacția exagerată poate apărea și din cauză că șeful vorbește foarte tare, nu suportă să fie contrazis și folosește uneori cuvinte nu tocmai „academice”. Aceste ultime caracteristici nu le mai conștientizăm, doar reacționăm exagerat la gândul că mergem la serviciu și îl întâlnim. Ce putem face? Până una-alta, trebuie să ne plătim facturile și datorită faptului că stăm târziu la serviciu, nu avem timp să ne căutăm un alt loc de muncă, așa că reacția noastră la stres crește. Așa că este bine să întreprindem ceva, să începem un program de destresare care să cuprindă „tampoane de stres”, un stil de viață schimbat, meditație, crearea unor reacții benefice (folosind tehnici NLP) și alte instrumente care să ne ajute să nu mai avem reacția de până acum la ideea serviciului.

Schimbarea stilului de viață poate consta în faptul că ne trezim cu o jumătate de oră mai devreme pentru a face câteva exerciții fizice, că nu vom mai mânca seara după ora 18:00 și că nu vom mai urmări televizorul în weekend. Organismul răspunde la aceste schimbări în mod global, astfel încât gândul la șef nu va mai declanșa în noi aceeași reacție de stres (cel puțin nu de aceeași intensitate). Trebuie doar să fim motivați suficient să facem aceste schimbări și să începem. Dacă nu suntem motivați, înseamnă că nu ne „doare” suficient de tare și/sau avem un tipar de comportament în care ne complacem să ne plângem de suferința noastră.

Vreau să vă împărtășesc un exercițiu care poate fi folosit în prevenirea stresului. El se numește „Cercul excelenței” și poate fi executat înaintea unor momente pe care le privizionăm stresante, de exemplu întâlnirea cu șeful. Exercițiul îți poate da o stare foarte bună, instantaneu, fără a utiliza alte instrumente decât mintea noastră. Exercițiul se poate face de unul singur.

 

  1. Alege o stare resursă pe care ai dori să o simți mai des (de exemplu, calmul).
  2. Identifică un moment specific în care ai simțit pe deplin această stare.
  3. Imaginează-ți un cerc pe podea, situat în fața ta (sau oricare alt simbol pe care dorești să îl alegi).
  4. Când esti gata, pășește în cerc. Retrăiește experiența, asociindu-te pe deplin acestei stări. Vezi cu proprii ochi, auzi cu propriile urechi, simte senzațiile, tiparul de respiratie asociate stării alese.
  5. Fă un inventar al tiparelor cognitive si comportamentale, atât cele evidente cat și cele subtile asociate cu starea aleasă (ce gândești). Concentrează-ți atenția pe interior și observă orice reprezentare internă cu caracteristicile lor, tipare de respirație, tensiune musculară, etc.
  6. Amplifică starea prin amplificarea culorilor, miscărilor, a luminozității a ceea ce simți, incluzând aici ceea ce vezi, ce auzi, ce simți, ce miroși, ce guști, mișcarea.
  7. Pășește înapoi și scutură-te bine sau numără obiectele din cameră.
  8. Testează ‚cercul excelenței’ pășind din nou în cerc și observând cât de repede și complet poți re-accesa starea.
  9. Repetă pașii de la 1 la 7 până poți obține starea dorită ușor și foarte clar. Fii sincer cu tine și intră cât mai complet în starea resursă.
  10. Identifică câteva situații în care dorești să aplici această stare. Imaginează-ți că poți lua cu tine „cercul excelenței” în fiecare situație aleasă și aplica starea aleasă atunci când vei avea nevoie.

 

Succes și stres negativ cât mai puțin!



Autor: Nic Enache

Senior trainer, coach, consultant Dynamic Learning