Megalomania in management

Experientele pe care le traim in organizatii sub indrumarea sau conducerea unor persoane cu comportamente nocive isi pun amprenta si au efecte asupra noastra pe termen lung, putand sa ne influenteze pana intr-atat incat sa le imprumutam comportamentul!

Psihoterapeutii spun ca este foarte greu sau aproape imposibil ca “megalomanii” sa-si gaseasca leac. Din pacate, in marea majoritate a cazurilor, sunt “artisti” la capitolul creare de imagine si sunt descoperiti prea tarziu. Urmele lasate de un astfel de personaj, indiferent de nivelul pe care isi desfasoara activitatea, sunt dureroase pentru cei din organizatie.

Cum recunoastem managerii megalomani?
• Au sentimentul ca sunt exceptionali, deasupra oamenilor de rand si ca li se cuvine mai mult decat celorlalti.
• Totul incepe si se sfarseste cu ei. Sunt mandri si plini de autoadmiratie.
• Deseori monopolizeaza conversatia. Minute in sir iti vor vorbi despre succesele lor, despre jobul lor, calitatile lor, proprietatile lor…
• Isi exagereaza propriile realizari si talente, se cred puternici si atractivi si carismatici.
• Sunt stapaniti de ambitia de a avea succese rasunatoare atat profesionale, cat si personale.
• Sunt asemeni caprelor negre. Ii vezi “rar si la inaltime”. Le place sa aiba birouri izolate si impunatoare (cu insemne evidente ale statutului – diplome, medalii sau premii), pe cat posibil la un nivel superior (al cladirii) decat cel al subordonatilor.
• La usa biroului lor trebuie sa astepti chiar daca nu sunt ocupati.
• Adesea sunt extrem de preocupati de infatisarea lor si de vestimentatie.
• Au in preajma lingusitori care prin lauda si admiratie le hranesc egoul.
• Nu concept ca ceilalti sa nu fie de acord cu ideile si planurile lor si traiesc cu credinta ca sunt invidiati si pizmuiti.

Cum se manifesta in relatiile cu ceilalti?
• Se asteapta la atentie, privilegii, fara a se simti insa obligati la reciprocitate.
• Au o nevoie avida de control.
• Au probleme in mentinerea unor relatii sanatoase. Nu au prieteni ci numai relatii de amicitie cu persoane care le pot facilita reusitele. (Am cunoscut un astfel de personaj care spunea la un moment dat ca a reusit sa-si determine pana si rudele sa nu-i mai calce pragul si era foarte mandru de rezultat).
• Cand nu li se acorda privilegiile pe care le asteapta, devin nervosi, agresivi si razbunatori.
• Manifesta destul de putina empatie, iar emotiile celorlalti nu-i prea misca.
• Se manifesta cu dispret fata de persoanele pe care le considera inferioare.

Cum actioneaza?
• Isi stabilesc obiective nerealiste atat pentru ei cat si pentru echipele pe care le conduc.
• Ii exploateaza si îi manipuleaza pe ceilalti pentru a-si atinge scopurile.
• Se inconjoara de lingusitori chiar daca nu au valoare si-i indeparteaza din preajma pe cei onesti si pe cei care le spun adevarul.
• Ei sunt perfecti din nastere. Nu gresesc niciodata. Vina intotdeauna va fi a altcuiva.
• Au un scazut simt al umorului, nu suporta glume pe seama lor si daca au impresia ca sunt tinta unor uneltiri devin furibunzi si reactioneaza necontrolat.
• Nu ezita sa-si umileasca sau sa-si denigreze colegii sau angajatii pentru a se pune pe ei intr-o lumina cat mai favorabila.

Cum ajung pe pozitii de conducere?
• Chiar daca au comportament neprofesional stiu sa faca o impresie favorabila la interviuri sau in discutiile cu ceilalti.
• Au un simt dezvoltat in a-i identifica pe cei care ii pot ajuta sa avanseze in cariera. Le acorda o deosebita atentie, se straduiesc sa le demonstreze ca sunt competenti, ii magulesc sau ii lingusesc numai din dorinta de a obtine favorurile sau functia dorita.
• Odata ajunsi in pozitia dorita, ii uita pe cei care i-au ajutat, isi submineaza sefii directi si-i indeparteaza pe cei care le stau in cale.
• Sunt specialisti in manipulare si in exploatarea oportunitatilor.Traiesc cu minciuna in sange asa ca le este foarte usor sa induca in eroare.
• Daca nu sunt descoperiti la timp pot face mult rau angajatilor si organizatiei din care fac parte.

Care sunt consecintele mentinerii acestor manageri in functie?
• Aroganta ii face orbi in aprecierea corecta a situatiilor. Chiar si atunci cand sunt in fata unor decizii usoare, hotararile pe care le iau vor fi subiective.
• Se inmultesc conflictele, barfele, apar “bisericute”, “clicile ” si “arivistii” in echipele pe care le conduc.
• Chiar daca pe termen scurt au rezultate satisfacatoare pe termen mediu si lung nu vor fi performanti.
• Moralul si loialitatea personalului se reduc iar rata de migrare spre alte companii va creste.
. Consecintele pastrarii unui astfel de manager in functie sunt paguboase pentru departamentul sau compania condusa.

Cum sa ne protejam?
• Purtati-va frumos, realizati-va sarcinile si incearcati sa pastrati relatii strict profesionale cu ei.
• Fiti vigilenti! De la astfel de manageri sau de la adulatorii lor puteti sa aveti oricand surprize neplacute.
• Evitati sa va laudati cu reusitele personale sau profesionale in fata lor si nu va asteptati sa primiti aprecieri sau recunostinta de la acestia.
• Respectati regulile din firma. Sunt vanatori de greseli.
• Nu-i contraziceti si nu le aduceti critici decât atunci când este absolut necesar si atunci fiti extrem de precisi si diplomati. Referiti-va doar la comportament nu si la persoana. Faceti-o in particular si nu in public.
• Evitati ambiguitatile. Sub masca grandorii se ascunde de fapt o incredere de sine fragila si de aceea sunt foarte suspiciosi. Comunicati cu ei simplu, clar, concis si consecvent.
• Cand primiti sarcini asigurati-va ca stiti exact ce se asteapta de la voi.
• Ori de cate ori sunt sinceri aprobati-i.
• Pastrati-va demnitatea si verticalitatea. Cu cat au impresia ca va e teama de ei cu atat va vor dispretui mai mult.
Activitatea in echipa unui asfel de manager este stresanta si neproductiva. De obicei cei care se simt bine in compania unui astfel de manager corespund principiilor: “cine se aseamana se aduna” sau “identificarea victimei cu calaul”. Vigilenta va poate proteja o perioada in relatia cu un astfel de manager dar pe termen lung nu veti rezista.

 

Nu incurajati comportamentul lor, sprijiniti-i sa devina LEADERI adevarati!



Autor: Iulian Penescu

Trainer si Managing Partner Dynamic Learning